Zavedení datových schránek proběhlo úspěšně, shodli se odborníci * Datové schránky z 37 procent využívá hlavně justice

JUDr. Daniela Kovářová, ministryně spravedlnosti ČR

Dne 18. května 2010 se za značného zájmu široké odborné veřejnosti uskutečnila již III. konference o datových schránkách - nejnovějším fenoménu úřední elektronické komunikace, tentokrát pod názvem "Datové schránky po roce… a teď už pro všechny!".

Odborníci se shodli, že první fáze, zavedení datových schránek, proběhla úspěšně. V druhé fázi je nyní třeba odstranit některé dílčí nedostatky, které ukázala praxe. Mezi ně Mgr. Zdeněk Zajíček, náměstek ministryně spravedlnosti ČR zařadil například sjednocení formátu datových zpráv, zajištění časového razítka na dokumentech při vstupu i výstupu nebo zavedení elektronického ověřování elektronických certifikátů, které ušetří práci úředníkům.

Dalším cílem bude vybudování základních registrů, jejichž ostré spuštění bylo posunuto o 12 měsíců tedy na 1. července 2012.

Datovými schránkami dosud prošlo 11,400.000 transakcí, justici patří celkem 37 procent z uvedených transakcí, z toho dvě třetiny tvoří zprávy odeslané a jednu třetinu zprávy přijaté. Rekordní počet datových zpráv zaznamenal Okresní soud v Ostravě, celkem 112.000.

Konference, jíž se zúčastnilo takřka 400 zástupců orgánů veřejné moci i komerční sféry, právníků i technologů, proběhla pod záštitou ministryně spravedlnosti ČR JUDr. Daniely Kovářové, která přednesla úvodní projev, a předsedy podvýboru pro veřejnou správu a informační systémy PSP ČR Ing. Jaroslava Krupky.

Dopolední blok byl věnován koncepčním a legislativním otázkám a vystoupili zde ti, kdo se na vzniku datových schránek podíleli: Mgr. Zdeněk Zajíček, náměstek ministryně spravedlnosti, prof. Ing. Vladimír Smejkal, CSc., LL.M., člen Legislativní rady vlády a soudní znalec, Mgr. František Korbel, PhD., místopředseda Legislativní rady vlády a náměstek ministryně životního prostředí. Dále pak hovořili představitelé soudů a advokacie - JUDr. Jaroslav Bureš, člen Legislativní rady vlády a místopředseda Vrchního soudu v Praze a JUDr. Tomáš Sokol, advokát. Podporu digitalizaci dokumentů vyslovil i Ing. Oskar Macek z odboru archivnictví a spisové služby MV ČR. Jako naléhavý úkol byla především zmíněna úprava zákona tak, aby mohly efektivně používat datové schránky firmy a občané mezi sebou, bez nutnosti potvrzování přijetí zprávy, která byla doručena systémem.

Účastníci s velkým zájmem vyslechli informace o připravovaných novinkách v systému datových schránek firmou Software602, a.s. (Ing. Richard Kaucký, Ing. Pavel Nemrava) a návrh řešení problematiky udržování platnosti a pravosti digitálních dokumentů společnosti Altairis, s.r.o. (Michal A. Valášek).

Dalšími tématy konference byla témata technologická, praktická řešení a nástroje pro nakládání s datovými schránkami a digitálními dokumenty, reprezentované společnostmi Canon CZ (Jaroslav Volf), Adobe Systems (Vladimír Střálka), Ixtent (Jakub Humpolec), StringData (Petr Dlouhý), PDS (Vladimír Strnad + Mgr. Vít Cvrček (MZe), CCA Group (Ing. Jan Valenta), AutoCont (Ing.Patrik Šolc) a Sokordia (Mgr. Martin Šárfy). Možnosti integrace datových schránek do informačních systémů úřadů zde prezentoval Ing. Václav Koudele z Krajského úřadu Plzeňského kraje.

Všichni účastníci konference se shodli, že systém datových schránek se osvědčil, je funkční, spolehlivý a bezpečný a že se podstatně zvýšila pravděpodobnost doručení zásilky oproti klasické poště, což je nutný předpoklad pro vymahatelnost práva v ČR.

Na tomto místě musím poděkovat všem výše zmíněným přednášejícím i Janu Pokornému, který celou konferenci moderoval, partnerům konference, společnosti Canon, Ixtent a StringData, i všem mediálním partnerům, bez jejichž účasti a laskavé podpory bychom takovouto akci nebyli schopni

realizovat, a kteří se rozhodujícím způsobem zasloužili o její velký úspěch.

Protože se hodláme i nadále vracet k problematice datových schránek, jejich provozu, ale i k dalším základním kamenům eGovernmentu, a nejen k nim, a diskutovat o nich, sledujte naše webové stránky, včas se tak dozvíte o našem dalším projektu, o další připravované konferenci.

Rovněž na našich stránkách můžete i nadále sledovat rubriku „Odpovídá prof. Smejkal“ - neustále zde zveřejňujeme nejzajímavější otázky a vaše problémy týkající se datových schránek a odpovědi na ně.

Na shledanou na další konferenci s vámi všemi se těší

Michaela Renčínová

výkonná ředitelka konference

ABF, a.s.

Mimoňská 645, Praha 9

www.dataschranky.cz

e-mail: dataschranky@abf.cz

Klíčová slova ČR-správa-internet-služby-schránky-ABF

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Služby, cestovní ruch
IT, telekomunikace
Politika, veřejná správa a soudy

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.