I přes to, že domácí trh zaplavuje vánoční zboží s motivy Santa Clause, bude i letos ve většině českých domácností nadělovat dárky tradiční Ježíšek. Jak ukázal exkluzivní předvánoční průzkum společnosti SANEP, Ježíšek, jakožto symbol tradičních svátků Vánočních, bude nadělovat dárky u 87% dotázaných. Děda Mráz a Santa Claus zůstávají shodně v jednoprocentní menšině. Tradiční Ježíšek se tedy, alespoň prozatím, rozhodně nemusí obávat konkurence.
Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 18.-30. listopadu 2009 na vybrané skupině 16,260 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci panelu 121 tisíc registrovaných uživatelů 43,900 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje kolem +-1,5%.
Za zajímavé zjištění lze považovat, že 8% dotázaných uvedlo, že v jejich případě nebude nadělovat ani symbolicky nikdo. V tomto případě se jedná jak o osoby s náboženským vyznáním, které tradiční Vánoční svátky neuznávají, tak o respondenty, u nichž převažuje zcela racionální přístup k Vánočním svátkům. Ale dárky nebude nadělovat žádná smyšlená bytost ani v případě bezdětných partnerských dvojic či osamělých lidí.
Domácí hospodářská krize zasáhne do Vánočních rozpočtů u 47% respondentů. Naopak 43% dotázaných uvedlo, že ekonomická recese množství dárků neohrozí a 10% dotázaných uvedlo, že neví.
Vánoční svátky vnímá primárně jako období klidu a pohody 29% dotázaných. Jako radost pro děti vytváří vánoční pohodu 20% dotázaných. Příležitostí pro rodinná setkání jsou Vánoce pro 19% respondentů. Křesťanskými svátky, které každoročně oslavují zrození Ježíše Nazaretského, jsou Vánoce pro 13% dotázaných. Naopak jako chaos a stres vnímá předvánoční shon 10% dotázaných.
Jakkoli jsou tedy, alespoň symbolicky, české svátky Vánoční zatím bezpečně v režii Ježíška, samotný duch těchto svátků se rozplývá do různých podob a forem jejich individuálního vnímání.
Společnost SANEP využívá ve svém průzkumu aktivní účasti 121 tisíc stálých respondentů a používá vlastní metodické postupy, které umožňují vytvářet velice přesný obraz názorů celého společenského a věkového spektra obyvatel ČR. Tento průzkum byl zadán a zpracován analytickým oddělením společnosti SANEP.
Podrobné informace (otázky, výsledky, grafy) na http://www.sanep.cz
Více na http::www.sanep.cz
Sanep je exklusivním partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty mezinárodních vztahů a výzkumného záměru Governace v kontextu globalizované společnosti ekonomiky.
Kontakt:
Oldřich Zajíc
Tiskový mluvčí
tel. 602 538 278
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu s grafy, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz



