Přání versus realita: Staví si mileniálové při výběru vlastního bydlení vzdušné zámky?

Praha 7. prosince (PROTEXT)

Výběr nemovitosti patří k jednomu z nejdůležitějších životních rozhodnutí. Jakým způsobem k němu přistupují mileniálové, tedy generace dospívající na přelomu tisíciletí? Odráží se v jejich způsobu myšlení stále se zrychlující digitální doba, ve které se narodili, dospívali, případně vystudovali a nastoupili do prvního zaměstnání? A dají se z jejich chování, životních postojů a formy sebeprezentace vyvodit nějaké obecné závěry, nebo je tato generace příliš neuchopitelná? Na tyto otázky odpovídá realitní kancelář LEXXUS, která se dlouhodobě zabývá analýzou chování tzv. generace Y na rezidenčním trhu. Ta se sice zdá názorově roztříštěná, většinu jejích zástupců však charakterizuje optimismus, liberální myšlení a poměrně velké sebevědomí. Chtějí si plnit své sny, ale často jednají impulsivně a jejich iluzorní představy se střetávají s realitou – např. právě při výběru nového bydlení či žádosti o hypoteční úvěr.

Mileniálové: generace digitální éry nebo sebevědomé individuality?

Mileniálové tvoří cca 25 % společnosti. Zařadit je do jedné skupiny je poměrně těžké, ne-li nemožné. Velmi často jde o silné individuality, které se jakémukoli škatulkování brání. Přesto však existuje několik základních rysů, které má většina zástupců této generace společné. Jejich chování a myšlení totiž výrazně ovlivňují digitální technologie, které je doprovázejí na každém kroku, zrychlený vývoj moderní doby a rozvolněná výchova. Jsou považováni za velmi liberální, ambiciózní, netrpělivé a otevřené novým směrům nebo ideám. Chtějí se bavit, plnit si své sny, poznávat okolní svět a prezentovat své zážitky na sociálních sítích. Z toho vyplývá, že mají zcela odlišný pohled na osobní život, vztahy a kariéru než jejich rodiče. Denisa Višňovská, partner realitní kanceláře LEXXUS, dělí mileniály na dvě skupiny podle jejich postoje k osobnímu vlastnictví a výběru bydlení: „První skupina mileniálů nemá ráda dlouhodobé závazky a život na jednom místě tak považuje za příliš svazující. Její zástupci chtějí cestovat, vzdělávat se a sdílet vše, co se sdílet dá – tedy i bydlení. Druhou skupinu tvoří většinou mladé páry, které se chtějí usadit, a proto plánují koupi vlastního bydlení. Stimul k tomuto důležitému životnímu kroku dává většinou žena, muži si chtějí udržet svou nezávislost a svobodu co nejdéle.“

Jak uvažují mileniálové při výběru vlastního bydlení?

Z nezávislého průzkumu mezi mladými lidmi vyplývá, že téměř 70 % mileniálů tvoří optimisté, kteří se nebojí plnit si své, ač nerealistické, sny. Nezadaní jedinci milují svobodu a nezávislost, kterou jim nabízí současný svět, jakmile však utvoří pár, jejich nároky se mění. Jejich podíl mezi současnými zájemci o koupi nemovitosti tak neustále vzrůstá - aktuálně se pohybuje mezi 20 % až 40 % podle typu projektu. „Mileniálové přistupují k výběru vlastního bydlení jinak než jejich rodiče. Vyžadují totiž okamžité a definitivní řešení, proto u nich evidujeme rostoucí zájem o prostorné byty a rodinné domy, které mohou zařídit dle svých přání a představ, případně o pozemky určené k budoucí výstavbě. Startovací byty pro ně představují méně vítanou alternativu, kterou upřednostní, pokud mají omezené finanční možnosti nebo je ve větší míře nepodpoří rodiče,“ konstatuje Denisa Višňovská a dodává: „Mladí lidé si volí vysněné bydlení podle jiných kritérií než starší generace a nechávají se ovládat emocemi. Největší důraz kladou na výběr lokality, která musí nabízet noční spoje a dostatečné volnočasové vyžití, a na dobrý dojem, jenž v nich vyhlédnutý objekt zanechá. Často proto pominou jeho špatný technický stav nebo nefunkční řešení interiéru, které by odradilo jejich rodiče – právě oni totiž následně pokládají důležité otázky a požadují precizně zpracované smlouvy.“ Mileniálové mají rovněž specifický přístup k zařizování interiéru. Nevyhledávají služby architekta ani designéra, raději osloví své známé nebo kamarády ze školy, s jejichž pomocí doladí vnitřní prostory bytu přesně podle svých představ. Neřeší praktické věci, do výzdoby interiéru spíše promítají svou osobnost a originalitu, kterou mohou následně prezentovat na sociálních sítích.

Mileniálové a hypotéka: ostrý střet s realitou

Mileniálové do 30 let bývají velmi sebevědomí a často žijí v přesvědčení, že jim svět leží u nohou. Zpět do reality je vrací až praktické záležitosti spojené s koupí nemovitosti – např. žádost o hypoteční úvěr, který pro většinu z nich znamená finanční zátěž až na 30 let. „V současnosti tvoří mileniálové cca 25 % klientů hypotečních ústavů. Jejich podíl se mění v závislosti na způsobu života ve zvoleném regionu, případně ceně místních nemovitostí – v Praze je tak jeden z nejnižších. Mladí lidé si však často neuvědomují, jak výrazný dopad bude mít vysoká půjčka na jejich domácí rozpočet. Mívají totiž nereálné představy nejen o délce splácení a výši splátek, ale také o dalších nutných nákladech, jako jsou daně nebo poplatky, které jsou s novým bydlením neodmyslitelně spjaté. Na základě aktuálního vývoje pražského rezidenčního trhu a zpřísnění podmínek pro získání hypotéky však předpokládáme, že se jejich percentuální zastoupení mezi žadateli o úvěr v budoucnu sníží. Již nyní totiž evidujeme palčivý nedostatek kvalitních nemovitostí za přijatelné ceny, které by mladí lidé zvládli, byť s pomocí rodičů, splácet.“

LEXXUS Group

Značka LEXXUS nabízí širokou nabídku nových bytů v developerských projektech, rodinných domů a pozemků v Praze a okolí. Již více než dvě desítky let se specializuje na nové byty a je jejich největším prodejcem v Praze. LEXXUS je oblíbenou volbou náročných klientů, požadujících vysokou kvalitu služeb a nabídky.

Do portfolia skupiny LEXXUS Group dále patří značka Lexxus Norton, která se zaměřuje na prodej či pronájem výhradně luxusních, nadstandardních rezidenčních nemovitostí v nejlepších lokalitách Prahy a okolí.

Kontakt:

Mgr. Denisa Višňovská

Partner LEXXUS

Email: pr@lexxus.cz

Telefon: +420 221 111 999

www.lexxus.cz

 

SENDING PRESS RELEASES

I want to receive press releases with the same keywords as this article:

Keywords

ČR-stavby-byty-reality-LEXXUS

Category

Construction, building materials, real estate

Region

Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Photograph

 
 

Important notice

Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.